Словник фотографа

Аберація (Aberration) - спотворення зображення, яке викликається недосконалістю реальної оптичної системи, наприклад, КОМА – Один з видів аберацій оптичної системи, в результаті якої зображення точки, що знаходиться поза оптичною віссю, має вигляд несиметричної плями (за формою нагадує кому). Коми викликана різним заломленням променів різними ділянками лінзи.

Автоматична Експозиційна Вилка (AEB, Auto Exposure Bracketing, Автовилка, Брекетинг, експовилка або вилка) - у фотографії автоматична зйомка кількох (частіше трьох) кадрів з різним значенням якогось параметра (витримки, відносного отвору діафрагми і т. д.). Фотографи, навіть професійні, часто втрачають хороші кадри через невдалий підбір параметрів зйомки (наприклад, фотографія виходить недотриманою (недотримка) або перетриманою (перетримка, пересвіт). З появою цифрової фотографії ця проблема посилилася: фотографічна широта матриці менша, ніж фотоплівки, і якщо недо/переекспонований плівковий кадр можна «витягнути» в процесі прояву або фотодруку, то цифровий кадр, швидше за все, вийде безнадійно зіпсованим. У деяких випадках з цифровим фотоапаратом можна підготуватися до зйомки, зробивши кілька пробних знімків, але це не завжди прийнятно (під час вуличної або репортажної зйомки, або коли вбудованого фотоапарат екрана недостатньо, щоб оцінити якість знімків). Тут допомагає режим брекетингу: камера автоматично робить три кадри з різними значеннями параметрів. Надалі фотограф із цих кадрів може вибрати найбільш вдалий.

Автоматичне встановлення експозиції (AE (Auto Exposure) - експопара виставляється фотоапаратом за результатами світловимірювання. AE може бути напівавтоматичною з пріоритетом витримки, діафрагми тощо

Автоспуск затвора (SelftimerФункція) пристрій у механічних камерах), що забезпечує спрацювання затворафотоапарата через певний час після натискання на спуск

Автофокус із пріоритетом спуску (Release-Priority) AF Режим роботи системи автофокусування, при якому ви можете зробити знімок незалежно від того, чи було завершено фокусування. Використовується при зйомці об'єктів, що швидко рухаються, коли фотографу важливо не упустити жодного кадру

Активний авто фокус (Active AF) Система автоматичного фокусування, в якій камера визначає відстань до об'єкта зйомки, висвітлюючи його інфрачервоним випромінюванням та визначаючи час повернення відбитого сигналу. Також існують активні автофокусні системи із застосуванням ультразвуку

Аномальна часткова дисперсія (Extraordinary partial dispersion) Відмінності у коефіцієнті заломлення для двох хвиль видимого спектра називаються частковою дисперсією. Більшість оптичних матеріалів мають близькі характеристики часткової дисперсії. Однак, існують матеріали, у яких дисперсійні характеристики сильно відрізняються від звичайного оптичного скла

Апертура (діафрагма) (Aperture) Величина, що визначає діючий отвір об'єктива. Визначається діаметром лінз або діафрагми, що обмежують потік світла, що проходить через об'єктив. В іноземній літературі та в побуті слова Diaphragm (діафрагма) та Aperture (апертура) є синонімами

Апохромат (APO Apochromatic) Об'єктиви, у яких хроматичні аберації усунуті для трьох або більше кольорів. Ця особливість найбільш корисна у телеоб'єктивах.

Астигматизм (Astigmatism) Один з видів аберацій, що виявляється в тому, що зображення точки, розташованої на оптичній осі, являє собою два взаємно перпендикулярні відрізки прямої лінії, розташовані на деякій відстані один від одного

Асферичний об'єктив (Aspherical) Об'єктиви, лінзи яких мають складнішу, ніж сферичну, форму поверхні. Лінзи такої форми особливо корисні зменшення дисторсії в ширококутних об'єктивах

Ахромат Об'єктиви Об'єктиви, у яких хроматичні аберації усунуто для двох кольорів

Байонет (Штикове з'єднання, Bayonet) Система кріплення об'єктива до фотоапарата, що прийшла на зміну різьбового кріплення. Являє собою поворотний роз'єм, зазвичай, з групою електричних контактів для обміну даними між об'єктивом і камерою. В усіх виробників камер байонеты різні, тобто. Ви не зможете встановити об'єктив Nikon на камеру Canon

Баланс білого (кольору) – відповідність колірної гами зображення об'єкту кольорової гами об'єкта зйомки

Бленда (Hood) Пристосування у вигляді циліндра, зрізаного конуса, «квітки» і т.д. із пластмаси або металу, з чорною матовою внутрішньою поверхнею, що одягається при зйомці на об'єктив. Перешкоджає попаданню в об'єктив світлових променів, що не беруть участі в утворенні зображення, тим самим запобігаючи появі відблисків.

Блік (Flare) Світлі плями або яскраві точки на знімку. Зазвичай виникають у разі потрапляння яскравого світла (сонця) в об'єктив. Також можуть виникати під час зйомки через скло, пластик тощо. Для боротьби з відблисками застосовуються бленди та поляризаційні фільтри

Блюмінг (Blooming) Виникнення кольорової облямівки між дуже світлими та темними ділянками зображення, знятого цифровою фотокамерою. Виникає внаслідок перетікання заряду з пікселя сенсора, який отримав надлишкову частину світлової енергії, на сусідні пік селі

Боді (Body) - "тіло" англ., "тушка" - фото жаргон) у фотоіндустрії один з варіантів постачання фотокамери під час продажу. Термін застосовується в основному до дзеркальних та далекомірних камер. У цьому варіанті комплектації покупець одержує фотокамеру без об'єктива. Протилежністю до варіанта постачання Body є Kit або Double-kit версії. У цих наборах до камери, крім перерахованого, додається кит-об'єктив або пара кит-об'єктивів (для різних фокусних відстаней) відповідно.

Боке (Bokeh, боке) – термін, що позначає малюнок зображення, що опинився не у фокусі. Різні об'єктиви мають свій бік, що залежить від цілого ряду причин, як об'єктивних (наприклад фокусна відстань, конструкція об'єктива або форма діафрагми), так і суб'єктивних, що не піддаються однозначній класифікації. Якість боке (красиве-некрасиве) суб'єктивне і може розцінюватися різними людьми неоднаково. Прикладами об'єктивів з ідеальним боком є ​​німецькі об'єктиви, вироблені компаніями Leica, Zeiss

Бочкоподібна дисторсія (Barrel distortion) Один із видів аберації, викликаний тим, що ступінь збільшення центральної частини зображення більший, ніж периферійний

Ведуче Число Спалаху (GN Guide Number) Максимальна відстань (в метрах або футах), на якій спалах може висвітлити об'єкт для правильної експозиції, при діафрагмі f/1 та ISO100. Наприклад: спалах з провідним числом 56, під час зйомки ISO100 та діафрагми f/5.6 правильно висвітлить об'єкт, що знаходиться на відстані 10м, під час зйомки на ISO400 – 20м. Загальна формула, що зв'язує провідне число з діафрагмою та відстанню: відстань = В.Ч. / Діафрагмове число для ISO 100

Високий ключ (High Key) Cпецифічні образотворчі прийоми, що призводять до ніжних по градації, майже повітряних та м'яких знімків, які майже повністю складаються з «білого» з дуже світлими сірими тонами

Витримка (Shutter Speed) Час, на який відкривається затвор камери для експонування плівки. Поряд із діафрагмою цей параметр визначає кількість світла, що потрапило на плівку і, відповідно, правильність експозиції. Нижче – приклад фотографії, знятої на довгій витримці. У 1838 році на бульварі дю Тампль була зроблена одна з перших фотографій та найстаріша фотографія із зображенням людини. На дагеротипі бульвар виглядає безлюдним, проте це пов'язано з витримкою тривалістю понад 10 хвилин, протягом якої пішоходи і транспорт зникли з виду, і лише одна людина, яка зупинилася у чистильника взуття, залишилася в кадрі. 

Витримка від руки (Bulb) тобто. затвор залишається відкритим доти, доки ви не відпустите кнопку спуску або, у деяких фотоапаратах, доки натисніть кнопку спуску повторно. Цей режим корисний при зйомці дуже слабко освітлених об'єктів (нічне небо і т. п.), так як переважна більшість апаратів можуть автоматично відпрацювати витримку до 30 с. Цього може виявитися замало отримання необхідного кадру. У цьому режимі рекомендується використовувати штатив і спусковий трос для запобігання появи ефекту "шевеленки".


Відбивач (при зйомці) - світла матова або блискуча поверхня (папір, картон, фарбована фанера, тканина на підрамнику та ін.), за допомогою яких при зйомці направляють додаткове світло (підсвічування) на об'єкт, що знімається.

Відтінений світлофільтр характеризується плавною або стрибкоподібною зміною оптичної щільності в межах усієї поверхні світлофільтру або окремих його ділянок. Відтінені світлофільтри бувають нейтрально-сірі та кольорові.

Візир застаріле, див. видошукач.
Внутрішнє фокусування (Internal Focusing (IF) System) Конструкція об'єктива, при якій фокусування відбувається за рахунок переміщення елементів лише всередині об'єктива. Об'єктиви з внутрішнім фокусуванням не змінюють своїх розмірів при фокусуванні, швидше фокусуються і зручніші при використанні світлофільтрів, для яких важливе їх положення (поляризаційні, градієнтні тощо)

Галогеніди срібла (Silver Halide) Сполуки срібла з галогенами (бромом, хлором, фтором і йодом)) володіють здатністю чорніти під дією світла і є світлочутливими компонентами фотоемульсії.

Гарячий черевик (Hot Shoe) Контактний пристрій для підключення електронного спалаху до фотоапарата.

Гіперфокальна відстань (Глибина простору, що різко зображається, ГРІП, Hyperfocal Distance) Мінімальна відстань від об'єктива до такої площини в просторі предметів, при фокусуванні на яку, задня межа простору, що різко зображається, знаходиться в нескінченності. Застосування: При репортажній зйомці, тобто зйомці подій та листівок міста (міський пейзаж), має сенс домагатися максимальної ГРІП, щоб на знімку середні та великі об'єкти зйомки виходили чіткими. При зйомці портретів, у художній фотографії, та у пейзажній фотографії, навпаки, іноді намагаються зменшити ГРІП, щоб виділити людину чи об'єкт із фону, так званий ефект боке – розмиття фону. ГРИП пов'язане з діафрагмою, процитую учня КШФ: "Велика дірочка - велике розмиття, маленька дірочка - маленьке розмиття".

Глибина кольору. Глибина кольору відбиває розрядність аналого-цифрового перетворювача (АЦП). Це характеристика, яка показує, наскільки точною є інформація про колір кожної точки відсканованого зображення. Глибині кольору 1 bit відповідає чорно-білий режим роботи сканера, кожна точка може бути лише чорною або білою. У сірому режимі глибина кольору зазвичай становить 8 bit, цьому відповідає 256 градацій сірого.

Глибина різкості (Глибина Pізко Зображуваного Простору, Depth of Field) Простір зображуваний різко перед та позаду об'єкта зйомки на який проводилося фокусування.

Далекомір (Rangefinder) Оптичний пристрій, що дозволяє визначати відстань до об'єкта зйомки. За допомогою далекоміра здійснюється фокусування об'єктива фотоапарата.

Двооб'єктивний дзеркальний фотоапарат (TLR (Twin Lens Reflex)) Фотоапарат, що має два об'єктиви: через один здійснюється кадрування і фокусування, а через інший відбувається експонування плівки.

Дзеркальний, дзеркально-лінзовий об'єктив (Mirror Lens) Об'єктив, у конструкцію якого входять дзеркала, що дозволяє значно зменшити розміри об'єктиву. Зазвичай таким чином виготовляють телеоб'єктиви.

Дисперсія світла (Dispersion) Залежність показника заломлення від довжини хвилі світла.

Дисторсія (Distortion) Один із видів аберацій, при якому порушується геометрична подібність між об'єктами та зображенням. розрізняють подушкоподібну та бочкоподібну дисторсію.

Дифракція (Diffraction) Сукупність явищ, що спостерігаються при розповсюдженні світла в середовищі з різко вираженими неоднорідностями (наприклад, при проходженні світла через невеликий отвір у непрозорому екрані). У цьому має місце відхилення від закону прямолінійного поширення світла.

Діапазон оптичної густини (динамічний діапазон). Для повноцінного сканування слайдів та негативів надзвичайно важливим є такий параметр, як діапазон оптичної щільності (динамічний діапазон). Цей параметр показує діапазон відтінків в оригіналі, які може розрізнити сканер: від найсвітлішого до темного. Діапазон густин вимірюється за логарифмічною шкалою від 0,0 (світлий) до 4,0 (чорний). Типова плівка має мінімальну щільність близько 0,3 та максимальну щільність до 3,3; різниця значень або діапазон оптичної густини становить близько 3,0, хоча діапазон деяких слайдів досягає значення 3,6. Якщо слайд має максимальну щільність (Dmax) 3,3, а сканер оперує значеннями до 3,0, то деталі кольорів щільністю вище 3,0 швидше за все виявляться чорними. Тобто на практиці динамічний діапазон - це здатність слайд-сканера фіксувати малоконтрастні деталі в тінях і "світлах". Чим ширший діапазон, тим більше деталей і відтінків розрізняє сканер. З вищевикладеного ясно, що нині мінімально допустимим значенням для слайд-сканера вважається 3,0, хорошим 3,2 - 3,4, а відмінним 3,6. -Рівнювати характеристики діапазонів щільностей слід з обережністю. Не існує стандартних процедур вимірювання та запису діапазону густин. Деякі виробники можуть виконувати тести для виміру реального, практичного діапазону. Інші наводять лише теоретичні межі для своїх сканерів. Не можна приймати рішення на основі заявлених характеристик, краще виконати кілька пробних сканувань.

Діафрагма (Diaphragm) Пристрій в об'єктиві, що дозволяє змінювати кількість світла, що потрапив на плівку. Діафрагма змінює діаметр «отвору», через яке світло потрапляє на плівку. Діаметр «отвору» характеризується діафрагмовим числом (в побуті – діафрагмою). В іноземній літературі та в побуті слова Diaphragm (діафрагма) та Aperture (апертура) є синонімами.

Діафрагма, що стрибає, діафрагма об'єктива, в якій світловий отвір, повністю розкритий при фокусуванні об'єктива, закриються до необхідного розміру за допомогою пружини в момент натискання кнопки спуску затвора фотоапарата.

Діафрагмове число (F Number) У значеннях діафрагмового числа градуюються шкали діафрагм на оправі об'єктива, ряд чисельних значень діафрагмового числа вибирається так, що він утворює геометричну прогресію зі знаменником квадратний корінь з 2 (наприклад, 1 1,4, 2, 2,8, 4, 5,6 і т д) При переході від одного значення діафрагмового числа до сусіднього, освітленість змінюється вдвічі.

Діоптрія (Dioptre) Одиниця виміру оптичної сили лінзи.

 

Експозамір матричний (Matrix metering, Pattern Evaluativ), E (мультизонний, мультисегментний) - це режим виміру, при якому камера проводить мультизамір за декількома зонами сюжету та враховує результати по окремих зонах з різними ваговими коефіцієнтами або порівнює показання експонометра з банком даних сюжетів, де Програма вибирає схожий варіант: дає точну експозицію під час зйомки складних сюжетів.

Експозиція (Exposure) Кількісна міра випромінювання, що впливає на речовину за час освітлення. Є загальною кількістю світла, що падає на плівку для утворення прихованого зображення, тобто дорівнює добутку інтенсивності падаючого на плівку світла на час, протягом якого вона піддається опроміненню. Інтенсивність світла регулюється величиною діафрагми, а час витримкою.

Експокорекція (Exposure compensation) внесення поправок до "правильної" експозиції, визначеної автоматичною камерою. Застосовується в складних умовах освітлення, а також для отримання нестандартних результатів зйомки відповідно до завдання автора.

Експонометр (лат. expono -виставляю, показую та гр.metreo-вимірюю) (експозиметр), прилад для визначення значень експонометричних параметрів під час зйомки.

Експопара – назва поєднання експозиційних параметрів у фотографії: витримки та діафрагми. Регулювання експозиції під час зйомки здійснюється підбором правильної експопари. Однієї і тієї ж експозиції можуть відповідати різні експопари. Залежно від сюжету, що знімається, можна вибрати експопару з меншим відносним отвором, що дає найбільшу глибину різкості, або з більш короткою витримкою, що дозволяє отримувати різке зображення швидко рухомих предметів. У тому та іншому випадку правильна експозиція досягається пропорційною зміною другого експозиційного параметра.

Елемент (Element) При описі конструкції об'єктивів позначає лінзу. Наприклад, 7 елементів у 5 групах означає, що в об'єктиві 7 лінз у 5-ти групах.

Емульсія (Emulsion) Світлочутливий шар на фотоплівці або папері.

Ефект освітлення типовий світлотіньовий малюнок, властивий даному напрямку світлового потоку. Наприклад, ефект зенітного освітлення, ефект контрового освітлення тощо.

Заднє фокусування (Rear Focus, RF) System Система фокусування за допомогою задньої групи лінз. Є окремим випадком системи внутрішнього фокусування (Internal Focusing (IF) System).

Затвор (Shutter) – механізм фотокамери, що дозволяє регулювати час експонування (витримку) під час зйомки

Зерно (Grain Мікрокристали галогенідів срібла у фотоемульсії, розміри яких впливають на чутливість фотоплівки до світла. Високочутливі плівки мають досить великі зерна, які після обробки можуть стати настільки великими, що будуть помітні на зображенні Таке зображення прийнято називати зернистим

Зйомка з проводкою (Panning) Прийом під час зйомки об'єктів, що рухаються. Зйомка проводиться з великою витримкою і, під час експонування, фотограф «стежить» за рухом об'єкта. В результаті виходять знімки з чітким об'єктом зйомки та розмитим фоном, що підкреслює рух.

Зум-об'єктив (Zoom Lens) Об'єктив із змінною фокусною відстанню.

Інтерполяційний дозвіл (див. також оптичний дозвіл). При інтерполяції між двома точками зображення, програмними чи апаратними засобами вставляється одна або кілька додаткових точок, яким надається середнє значення кольорів сусідніх. Однак яким би чудовим не був алгоритм інтерполяції, це створені штучно, а не зняті з оригіналу дані, які зазвичай не дають реального виграшу в якості.

Інтерференція (Interference) Оптичне явище, що виникає при взаємодії (накладенні) двох і більше світлових хвиль. Кадр (фр. cadre - рама, лат. quadrum - чотирикутник) поняття, що означає у фотографії окремий знімок в одній тематичній серії. Цим терміном позначається також лінійно організована частина негативу чи відбитка.

Кадрування – встановлення межі кадру та вибір формату зображення.

Камера-обскура, Пінхол (Camera obscura, Pinhole) Від лат. obscurus - темний Стеноп, прототип фотографічного апарату, що є затемненим приміщенням або закритий ящик з малим отвором в одній зі стінок, що виконує роль об'єктива.

Кандела (лат. candela – свічка) – одиниця сили світла в Міжнародній системі одиниць (СІ).

Картка пам'яті (Memory Card (флеш-карта)) - електронний носій для запису інформації, бувають різних розмірів і типів: SmartMedia, CompactFlash, SD-картка, Sony Memory Stick, xD-Picture Card, MMC.

Касета фотографічна (фр. cassette - скринька), світлонепроникна коробка, в яку міститься світлочутливий матеріал.

Каше (фр. cacher - ховати, затуляти) - непрозорі або напівпрозорі заслінки, які застосовуються для спецефектів або в технічних цілях. Застосування каші називають кашуванням (кашетування) світлового потоку.

Кит (Kit - англійське слово, що означає "комплект") Виробники фотоапаратури зазвичай додають слово Kit до назви товару, якщо мається на увазі, що товар поставляється в розширеній комплектації (з додатковим об'єктивом, чохлом, карткою пам'яті тощо). При цьому зазвичай покупець отримує знижку на всі складові набору.

Кільце, що обертає, пристрій для кріплення об'єктива на корпусі фотоапарата в перевернутому положенні (тобто задньою лінзою вперед); застосовується для макрозйомки з метою зменшення втрати різкості, можливої ​​масштабах зображення 1:1 і більше.

Кільцевий спалах (Ring Flash Фотоспалах кільцевої форми, що міститься навколо об'єктива фотокамери, що дає майже безтінне освітлення. Використовується при макрозйомці.

Клиновий фокусувальний пристрій оптичний пристрій, що дозволяє полегшити та підвищити точність фокусування об'єктива по матовому склу.

КМОП-сенсор (CMOS sensor) Комплементарні польові транзистори зі структурою Метал-Окисид-Напівпровідник, дозволяє отримувати зображення, перетворюючи фотони світла на електрони (електричний струм). КМОП-сенсори здатні виконувати деякі інші функції (обробки зображення, наприклад), так як по суті є електронними чіпами, вони широко поширені, вимагають менших витрат при виробництві, водночас мають менше енергоспоживання, ніж ПЗЗ-сенсори.

Колаж (Collage від фр. Collage – приклеювання) Поєднання двох різнорідних елементів і матеріалів або творів мистецтва і реальних об'єктів.

Колесо прокручування (Jog Dial) Джогдіайл - пристрій-маніпулятор у вигляді "колеса", що виступає рубом з корпусу камери, що служить для вибору параметрів налаштування камери).

Колір одна з ознак об'єктивної реальності, притаманна навколишнім об'єктам і сприймається людиною як усвідомлене зорове відчуття. Колір предметів, що не світяться, обумовлений такими факторами: забарвленням предметів; властивостями їхньої поверхні; оптичними властивостями джерела світла та середовища, через яке світло поширюється; властивостями зорового аналізатора та психофізичними процесами зорового сприйняття.

Колір основних кольорів синій, зелений, червоний. Сума основних кольорів дає білий колір.

Колірна гама ряд кольорів, що переважають на об'єкті, що розглядається, або його зображенні і визначають його колорит і тональність.

Колірна корекція (Color Correction) наближення колірних поєднань на зображенні до візуально сприймаються (звичні) поєднання на вихідному об'єкті або його зоровому образі.

Колірна температура – ​​величина, що характеризує спектральний склад випромінювання джерела світла. Визначається температурою абсолюто чорного тіла, при якій його випромінювання має такий самий склад і такий самий розподіл енергії по спектру, як і випромінювання даного джерела.

Колірний тон один із трьох атрибутів кольору, обумовлений у людській свідомості забарвленням предмета певним типом пігменту, фарби, барвника.

Коло розсіювання спотворене зображення точки, яке утворюється реальною оптичною системою. Виникає внаслідок дифракції світла та залишкової аберації оптичних систем. При зйомці просторового об'єкта неможливо з однаковим ступенем різкості отримати зображення точок, що лежать на різній відстані від об'єктива. На відстані до розглянутого зображення 250-300 мм, кружок розсіювання сприймається як точка, якщо його діаметр не перевищує 0,1 мм.

Колорит фотозображення (італ. colorito, лат. color – фарба, колір) – характер колірних елементів фотозображення, їх взаємозв'язку, узгодженості кольорів та відтінків.

Кольори додаткові (до основних – синього, зеленого та червоного) – жовтий, пурпурний, блакитний. Сума додаткових кольорів дає темний колір.

Кольорова вуаль, фотографічна вуаль виявленого кольорового фотоматеріалу; утворюється барвниками, що виходять із кольорових компонентів у процесі хіміко-фотографічної обробки.

Кольорова плівка світлочутливий тришаровий матеріал для кольорової фотографії. Випускається для зйомки за різної колірної температури: 5500 К (для зйомки при денному світлі), 3200 К (для зйомки при електричному освітленні).

Кольорове окантування (бахрома) (Color fringing, "бахрома") - прояв хроматичної аберації об'єктива. Зазвичай проявляється на знімках, зроблених цифровими фотокамерами. Невеликий розмір матриці цифрової недзеркальної фотокамери вимагає якісного об'єктива, що має високу роздільну здатність, однак зробити такий об'єктив без істотного збільшення ціни неможливо. Для зменшення ефекту кольорової окантовки рекомендується діафрагмувати об'єктив, якщо це можливо або фотографувати при сильнішому освітленні.

Кольорові шкали - набори різнобарвних зразків, які використовуються для візуального контролю кольорів під час зйомки на кольорові фотоматеріали.

Кома (Coma Один з видів аберацій оптичної системи, в результаті якої зображення точки, що знаходиться поза оптичною віссю має вигляд несиметричної плями (за формою нагадує кому). Коми викликана неоднаковим заломленням променів різними ділянками лінзи. Компенсаційні світлофільтри використовують для перерозподілу енергії спектром оптичного випромінювання, а також для корекції спектральної чутливості приймача променистої енергії. Як компенсаційні світлофільтри застосовують кольорові абсорбційні світлофільтри (скляні або плівкові).

Композиція фотокадра (лат. compositio - складання), структура, співвідношення, взаємне розподілення окремих елементів фотографічного зображення, зумовлені змістом і характером твору та багато в чому визначають його сприйняття.

Конверсійні світлофільтри Сині та жовті світлофільтри, які дозволяють зміщувати колірну температуру джерела світла. Застосовуються при розбіжності колірної температури джерела світла та температури, для якої збалансована плівка. Наприклад, при зйомці на плівку для денного освітлення при освітленні лампами розжарювання.

Конденсор (Condenser) Система лінз в освітлювачі фотозбільшувача або проектора, що збирає (конденсує) промені, що йдуть від джерела світла (лампи) і направляє їх проектований предмет (плівку).

Контраст (Contrast 1) Контраст об'єкта зйомки являє собою відношення яскравостей найсвітлішої і найтемнішої частин об'єкта 2) Контраст фотографічного зображення - тональна характеристика зображення, що характеризує відмінність у світлоті його найбільш яскравих і найбільш темних ділянок 3) Контраст освітлення - величина характеризує відмінність яскравостей різних ділянок об'єкту

Контраст зображення – візуальне зорове сприйняття різниці між світлими та темними ділянками зображення. Чим більша різниця між світлими та темними ділянками, тим зображення здається більш контрастним. Сприйняття контрасту залежить також від наявності ділянок, що мають проміжні почорніння.

Контрастна здатність об'єктива. Відношення контрасту зображення, яке утворюється об'єктивом, до контрасту зображуваного об'єкта. Контрастна здатність залежить від конструкції об'єктива та коефіцієнта відбиття від поверхонь, що межують з повітрям. Просвітлення об'єктива підвищує його контрастну здатність.

Контрастність фотоматеріалів Тональна (градаційна) характеристика фотоматеріалу, яка визначається за здатністю його світлочутливого шару передавати розподіл яскравостей об'єкта зйомки. Контрастність фотоматеріалу визначається не тільки властивостями світлочутливого шару, але також залежить від умов його прояву. Для кожного типу фотоматеріалу є нормоване значення показника контрастності.

Контрове світло (Контровий, контурний, контражур) - світловий потік, спрямований в об'єктив близько до його оптичної осі. Результат його дії - світлий контур на освітленому об'єкті при повністю затіненій фронтальній його площині. Насправді застосовується як верхньо, ​​і нижненаправленный, часто створюють контур лише з лівої чи з правого боку освітленого об'єкта.

Корекція перспективних іскажень. (PC Lens (Perspective Correction)) Об'єктиви, що мають функцію корекції перспективних іскажень, наприклад, для архітектурної зйомки.

Корекція перспективних спотворень. (PC Lens (Perspective Correction)) Об'єктиви, що мають функцію корекції перспективних спотворень, наприклад, для архітектурної зйомки.

Коригування об'єктива виправлення об'єктива шляхом усунення або зменшення аберацій.

Коригування при інфрачервоній зйомці. (Infrared Compensation Index (IR Setting)) Мітка на об'єктиві фотоапарата, що дозволяє точно сфокусуватися під час зйомки на інфрачервону плівку.

Кратність масштабування кратність зміни фокусної відстані об'єктива. Рівна відношенню максимальної фокусної відстані об'єктива (мм) до його мінімальної фокусної відстані (мм).

Кратність світлофільтра - абстрактне число, що показує, у скільки разів необхідно збільшити витримку при зйомці зі світлофільтром у порівнянні з витримкою за тих же умов, але без світлофільтра.

Крон - загальна назва сортів оптичного скла, що характеризуються малою дисперсією світла. Існуючі сорти кронів поділяються на легкі, звичайні, баритові, важкі, дуже важкі та крон-флінти. На виготовлення фотографічних анастигматів йдуть тяжкі крони.

Кроп (кроп-фактор) (Crop (Crop factor)) площа зображення, що реєструється на сенсорі цифрової фотокамери в порівнянні з площею зображення плівкової фотокамери з розміром кадру 24х36мм.Більшість дзеркальних цифрових фотокамер мають сенсор, площа якого менше площі кадру стандартної фотоплівки. фактично не змінюється, якщо він використовується як із плівковою фотокамерою, так і з цифровою, проте при використанні з цифровою фотокамерою виникає "кроп" - "обрізання" країв зображення, відповідно падає кут поля зору об'єктива.

Кроп-фактор – значення, яке дозволяє отримати еквівалент фокусної відстані об'єктива, що використовується з цифровою камерою, що має сенсор меншого розміру ніж стандартний кадр плівки 135 (24х36 мм). Так, наприклад, об'єктив з фокусною відстанню 18 -70 мм при використанні з цифровою фотокамерою Nikon D70, що має кроп-фактор 1,5, еквівалент для плівкової фотокамери становитиме 27 -105 мм, тобто кут поля зору буде відповідати об'єктиву з фокусною 27 -105 мм, що використовується з плівковою фотокамерою. Кут поля зору в цьому випадку становитиме приблизно 73 - 23 по діагоналі кадру.

Лабораторний ліхтар (Safelight) Ліхтар, що використовується для освітлення фотолабораторій під час ручного друку. Ліхтар має колір (спектр), до якого не чутливий фотопапір.

Лабораторні світлофільтри (захисні світлофільтри) використовуються для створення неактинічного освітлення, що дозволяє візуально контролювати деякі процеси та операції при обробці фотоматеріалів у лаборатонних умовах.

Лампа розжарювання Джерело світла, в якому перетворення електричної енергії відбувається внаслідок розжарювання електричним струмом тугоплавкого провідника. Колірна температура звичайних освітлювальних ламп розжарювання 2700-2900 К.

Лампа-спалах Імпульсне джерело світла одноразової дії. Спектр випромінювання 3400-3700 К, сила світла ~ 2000кд, ефективна тривалість спалаху 1/50-1/100c. Спалах виникає із запізненням, тому необхідна синхронізація із роботою фотографічного затвора.

Люкс (лат. lux – світло) одиниця освітленості в Міжнародній системі одиниць (СІ). 1 лк. - освітленість поверхні площею 1м² світловим потоком 1люмен, що падає на цю поверхню.

Люкс-секунда одиниця кількості освітлення (експозиція) у міжнародній системі одиниць (СІ).

Люмен (лат. lumen – світло) одиниця світлового потоку в Міжнародній системі одиниць (СІ)

Макрозйомка (Close-Up, Macro Shoot (грец. makros - великий великий) фотозйомка, при якій масштаб зображень лежить в межах від 1:5 до 20:1 і вище. Для здійснення макрозйомки необхідна камера з подвійним або потрійним розтягуванням хутра, що дозволяє візуальне наведення на різкість, а також пристрій для освітлення об'єкта у відбитому або проходить світлі.Для макрозйомки використовують і звичайні апарати з позитивними насадковими лінзами, макронасадками або подовжувальними кільцями.Макрозйомка може здійснюватися макрооб'єктивом або в режимі Macro.

Масковані плівки кольорові негативні фотоплівки, емульсійні шари яких містять пофарбовані компоненти, що грають, що грають роль маски і поліпшують кольоропередачу в позитиві.

Масштаб зображення 1:m - дріб з чисельником 1 і зі знаменником m, що показує у скільки разів лінійні розміри зображення менші за лінійні розміри зображуваних предметів.

Матеріали, що обертаються (Reversal Materials) Світлочутливі матеріали, що дають після обробки, позитивне зображення. Повернення зображення Отримуючи позитивне зображення на тому ж самому фотоматеріалі, на який виконувалася фотографія.

Матове скло (Ground Glass) див. фокусувальний екран

Мегапіксель (Megapixel (мільйон пікселів)) - міра розміру та роздільної здатності зображення, яке здатне відтворити цифрова камера, чим більше мегапікселів, тим якісніше зображення.

Мікропризма (Microprism) Система мікропірамід у центральній частині фокусувального екрана. Служить для точного фокусування об'єктива).

Міра (фр. mire, від mirer - розглядати світ, прицілюватися, мітити) тест - об'єкт, призначений визначення характеристик якості зображення щодо об'єктивів і фотоматеріалів. Являє собою пластину з прозорого або непрозорого матеріалу, на яку нанесені темні прямокутні штрихи на світлому фоні із закономірно змінюючою частотою або темні і світлі сектори, що чергуються.

Модель-реліз (Model Release) Модель-реліз, Model Release, розписка моделі або просто договір із моделлю – це документ для фотографів, які проводять постановочні фотосесії за участю людей. Модель реліз офіційно підтверджує ваші права на публікацію, продаж та/або інше розповсюдження фотографій. Якщо модель неповнолітня, то її підпис має бути підтверджено батьками (опікунами). Модель-реліз має містити таку інформацію: * Згода моделі на передачу всіх прав (або конкретних прав) на фотографії фотографу * Паспортні дані та підпис фотографа * Паспортні дані та підпис моделі * Дата зйомки * Паспортні дані та підпис свідка. Деякі видавництва під час продажу фотографії, крім модель-релізу, вимагають фотографію обличчя моделі з розгорнутою сторінкою паспорта з основними даними.

Монокль (фр. monocle, гр. monos - один і лат. oculus - око) одиночна позитивна лінза, яка використовується як "м'якорисуючий" фотографічний об'єктив, переважно для портретних і пейзажних зйомок.

Монохроматичне світло (Monochromatic) Світло однієї довжини хвилі

Моторний привід (Motor Drive) Пристрій для автоматичного протягування та перемотування плівки. У більшості сучасних камер моторний привід вбудований у камеру).

Муар (Moire) Малюнок з структурою, що нелінійно повторюється, зазвичай виникає при накладенні двох однорідних структур.

М'який об'єктив знімальний об'єктив, що дає зображення зниженого контрасту (пом'якшені) за рахунок зменшення його різкості. "Пом'якшення" контрасту зображення обумовлено залишковими абераціями об'єктива, або створюється за допомогою насадок, що забезпечують зменшення різкості зображення. Як насадки використовують дрібні сітки, "дифузійні" оптичні насадки.

Надширококутний об'єктив (Ultra-Wide angle lens) Надширококутний об'єктив має кут огляду більше 90°, чому відповідає фокусна відстань 24 мм (для 35 мм камер).

Насадкова лінза позитивні або негативні лінзи, що надягаються на об'єктив для зміни фокусного розсіяння. Лінза позитивна, зменшує сумарну фокусну відстань, негативна лінза відповідно збільшує його. Насадочні лінзи маркуються у діоптріях.

Неактивне світло, яке не здатне надавати фотохімічного або іншого впливу на дану речовину. Наприклад, для чорно-білих фотопаперів неактивним є світло, що пройшло через помаранчевий або червоний лаборатонний світлофільтр.

Негатив (Negative 1) Чорно-білий негатив — фотографічне зображення, відносне розподілення яскравостей якого обернено розподілу яскравостей фотографованого об'єкта 2) Кольоровий негатив — фотографічне зображення, колір будь-якого елемента якого є додатковим до кольору відповідного елемента об'єкта зйомки.

Недотримка недостатня експозиція, отримана світлочутливим шаром фотоматеріалу під час зйомки, що призводить до поганого опрацювання або повної відсутності деталей у світлих ділянках негативу.

Нейтрально-сірі світлофільтри (Neutral Density Filter) Світлофільтри, що зменшують освітленість фотоплівки без істотної зміни спектрального складу світла.

Нормальний об'єктив (Normal Lens) – умовне позначення фотографічного об'єктива за кутовою величиною поля зображення, що визначається відношення діагоналі кадру до фокусної відстані. Об'єктив називають нормальним, якщо діагональ кадру приблизно дорівнює фокусній відстані об'єктива.

Ню (Nu Жанр образотворчого мистецтва, присвячений оголеному (зазвичай жіночому) тілу; ін. від фр. Nu - оголений).

Об'єктив фотографічний коригована оптична система, призначена для отримання дійсного зображення на світлочутливому шарі. Конструктивно об'єктив виконується у вигляді оправи, що містить систему лінз або лінз та дзеркал, що мають спільну вісь симетрії. Вісь симетрії є головною оптичною віссю об'єктива. Основні характеристики об'єктива: фокусна відстань, кутове поле, здатність, відносний отвір.

Однооб'єктивна дзеркальна камера (Single Lens Reflex (SLR) Camera) Камера, в якій візування здійснюється через знімальний об'єктив з використанням дзеркала та пентапризми.

Одночасний колірний контраст є зміною зорового сприйняття кольору будь-якої ділянки об'єкта під впливом кольору фону, що оточує цю ділянку. Наприклад, червоне на синьо-зеленому фоні виглядатиме червонішим (насиченим), ніж на жовтому або оранжевому. Одночасний колірний контраст виникає і під час розгляду ахроматичних кольорів. Світлі ділянки виглядають світлими на темному тлі і темнішими на світлішому.

Оптична щільність безрозмірна величина, що характеризує ступінь ослаблення оптичного випромінювання в шарах різних речовин (забарвлених і молочних стекол, проявлених фотоматеріалів тощо) за рахунок поглинання та розсіювання при проходженні через досліджуваний шар.

Оптичне скло особливі сорти технічного скла, що застосовуються для виготовлення лінз, призм та ін. Оптичних деталей. Від звичайного технічного скла воно відрізняється високою однорідністю та оптичною прозорістю.

Основа (підкладка) – матеріал, призначений для нанесення на нього світлочутливого емульсійного шару. По виду основи світлочутливі матеріали поділяються на плівки, платівки та папір.

Основні (первинні) кольори (Primary Color) Три кольори, суміш яких у певній пропорції дає білий колір, за основні кольори приймають червоний, зелений та синій.

Панорама (Panorama) широка та багатопланова перспектива, що дозволяє вільно оглядати великий відкритий простір. Панорама розраховується її сприйняття цілком і послідовно фрагмент за фрагментом. Збільшення вертикального кута зору сила емоційного впливу панорами збільшується. У панорамі виділяються висотні домінанти, акценти та композиційні паузи.

Панорамна голівка – різновид штативної головки; призначена для панорамування, тобто зйомки з плавним розворотом знімального апарату горизонтальній площині на кут до 360°.

Панхроматичні фотоматеріали (Panchromatic) Чорно-білі фотоматеріали, що мають світлочутливість до всього видимого спектру)

Паралакс (Parallax) Ефект розбіжності меж кадру, що спостерігається через видошукач, та кадру, який формується об'єктивом на фотоплівці. Виникає внаслідок розбіжності осей видошукача та об'єктива фотоапарата

Пасивний автофокус (Passive AF) Система автоматичного фокусування, що базується на визначенні контрасту зображення. Пасивне фокусування є найбільш сучасним та ефективним. Системи пасивного фокусування використовуються у дзеркальних фотоапаратах та дорогих компактних камерах.

Пентапризму (Pentaprism) Скляна п'ятикутна призма, що використовується у видошукачах однооб'єктивних дзеркальних фотоапаратів. Дає пряме, не перевернуте зображення об'єкта зйомки.

Передача кольору процес відображення кольорів оригіналу на його кольоровому зображенні, а також результат цього процесу. У теорії відтворення кольору виділяють фізично точну, фізіологічно точну і психологічно точну кольоропередачу.

Передиктивний автофокус (Predictive AF) див.

Перетримка (пересвіт) надмірна експозиція, отримана світлочутливим шаром фотоматеріалу під час зйомки і що призводить до поганого опрацювання деталей у темних місцях негативу.

Перспектива (Perspective) Передача на площині фотознімка об'ємності зображення предметів, що створює відчуття глибини простору

Перспективні спотворення зміни у перспективному малюнку об'єкта, що знімається, що позбавляють його подібності з оригіналом. Перспективні спотворення виникають у випадках зйомки з малої відстані з нижньої або верхньої точок зйомки, а також внаслідок використання короткофокусних об'єктивів.

ПЗС-матриця (CCD) є світлочутливим пристроєм, який записує зображення під час зйомки. Воно складається з світлочутливих елементів, кожен з яких сприймає лише одну колірну складову. (ПЗЗ - Прилад із Зарядним Зв'язком)

ПЗС-сенсор (CCD sensor) Прилади із зарядним зв'язком) дозволяє отримувати зображення, перетворюючи фотони світла в електрони (електричний струм) ПЗС-сенсори відрізняються кращою чутливістю до світла, меншими шумами в порівнянні з КМОП-сенсорами.

План масштабу, в якому об'єкт зйомки (або його частина) зображується в кадрі, нерідко замінюється однозначним за змістом поняттям - крупність плану.

Подовжувальні кільця (Extension tubes) Кільця, що встановлюються між камерою та об'єктивом. Збільшують робочий відрізок і дозволяють робити зйомку у більшому масштабі. Використовуються при макрозйомці.

Позитив (Positive Фотографічне зображення тону, якого відповідають розподілу яскравостей об'єкта зйомки).

Поляризаційний світлофільтр (Polarizing Filter Світлофільтр, що перетворює неполяризоване або частково поляризоване світло в плоскополяризоване). на молекулах атмосферного повітря

Поляризація світла (Polarization) Фізична характеристика оптичного випромінювання, що описує нееквівалентність різних напрямків у площині перпендикулярної світловому променю

Портретний об'єктив (Portrait Lens) Зазвичай, середні телеоб'єктиви (80-100мм для 35мм камер) мають досить велику світлосилу. Частина портретних об'єктивів має особливу конструкцію, що дозволяє отримувати різні ефекти (пом'якшення тощо).

Послідовний колірний контраст є зміною зорового сприйняття кольору, обумовлене попереднім впливом на сітку очі іншого кольору. Виникає за достатньої швидкої зміни кольорових об'єктів або їх зображень. Виявляється переважно у зміні світлоти кольору та порівняно з одночасним колірним контрастом та прикордонним колірним контрастом практично мало впливає на зміну кольоровості.

Правило зворотних квадратів – якщо збільшити відстань від об'єкта до джерела світла вдвічі, то сила освітленості впаде вчетверо, але джерело освітить у чотири рази більшу площу.

Прикордонний колірний контраст є зміною зорового сприйняття кольору біля меж двох різнофарбованих ділянок об'єкта, що розглядається, або його зображення. Наприклад, якщо жовта ділянка межує з білою, то між ними спостерігається синьо-фіолетова перехідна смуга (додатковий колір). Прикордонний колірний контраст виникає і на межі ахроматичних кольорів різної світлоти і виявляється у появі прикордонної смуги (на світлому ділянці - ще світлішою, на темному - ще темнішою).

Приставка для макрозйомки пристосування до фотоапарата, що дозволяє отримувати зображення об'єктів з лінійним збільшенням більше 1. Вона є розсувною конструкцією, що забезпечує переміщення об'єктива у бік об'єкта зйомки.

Приховане зображення (Latent Image) Невидимі оком хімічні зміни, що виникають у світлочутливому шарі фотоматеріалу під час його експонування).

Пріоритет витримки (S, Shutter Priority) Режим, у якому витримка встановлюється фотографом, а діафрагма автоматично вибирається камерою).

Пріоритет діафрагми. (A, Aperture Priority) Режим з автоматичним визначенням експозиції, при якому значення діафрагми визначає користувач, а камера встановлює відповідну витримку.

Пріоритет фокусування (Focus Priority) Режим зйомки, у якому знімок не може бути зроблений, доки фотокамера не сфокусується на об'єкт зйомки.

Просвітлення (Coating) Покриття, що є кілька (часто більше 10) шарів тонких плівок на поверхні оптичних елементів. Просвітлення знижує втрати на поверхневе відображення, а також запобігає утворенню відблисків. Так, наприклад, на поверхні непросвітленої лінзи відбивається 4-6% відсотків світла. У складних оптичних системах втрати можуть досягати 50 і більше відсотків. У той же час, оптика з якісним просвітленням пропускає до 99,9% відсотка падаючого на неї світла.

Проявник (Developer Відновлюючий агент, який перетворює на металеве срібло експоновані зерна галогеніду срібла прихованого зображення

Ракурс (фр. raccourcir - скорочувати, коротити) положення зображуваного предмета у перспективі, з різким укороченням віддалених від переднього плану частин; прийом зйомки з досить близьких до об'єкта верхніх та нижніх точок.

Растр спеціальні сітки з частотою ліній від 20 до 100 на 1см, що застосовуються у поліграфії при репродукування напівтонових оригіналів. Растр застосовується щоб одержати стереоскопічних (об'ємних) зображень.

Регресія прихованого зображення (лат. regressio - зворотний рух, відхід) мимовільна часткова або повна руйнація прихованого зображення, що відбувається при тривалому зберіганні експонованого негативного фотоматеріалу.

Репродукційна зйомка Зйомка плоских оригіналів (креслень, малюнків, текстових документів тощо) з метою отримання їх копій (репродукцій).

Ретикуляція (лат. reticulum - сіточка) зморщування та розтріскування емульсійного шару, що відбувається при невдало вибраному режимі обробки фотоматеріалу.

Ретуш (Retouche (франц. retouche, від retoucher - підмальовувати, підправляти, буквально - знову торкатися) виправлення зображень (малюнків, фотографій тощо). Виконується промальовуванням олівцями або фарбами, вишкрібанням окремих ділянок або хімічною обробкою (травленням емульси) ) У поліграфії застосовується для підготовки оригіналів до друку та виправлення негативів та діапозитивів перед виготовленням друкованих форм. Розрізняють Р. технічну, що усуває випадкові дефекти (точки, плями, подряпини і т.п.), і градаційну, що полягає у посиленні чи ослабленні щільності окремих ділянок напівтонового зображення.

Риб'яче око (Fisheye Lens) Надширококутний об'єктив з кутом поля зору близько 180°. Об'єктив має дуже велику глибину різкості. Особливістю даних об'єктивів є сильна дисторсія периферійної області зображення.

Рівень експозиції (EV, Exposure Value) - експозиційне число. EV0 відповідає витримці в 1сек та діафрагмі f/1,0 при ISO 100. Зміна EV на одиницю відповідає зміні експозиції на один щабель (удвічі). EV 1 відповідає експопарі 1сек і F/1,4 при ISO 100.

Рідкокристалічний дисплей (LCD, Liquid Crystal Display) Індикатор на рідких кристалах використовується для відображення різної інформації в камерах та інших електронних пристроях.

Різкість фотографічного зображення ступінь розмитості кордону між двома ділянками, яким було повідомлено різну експозицію. Вона залежить від властивостей фотоматеріалу, умов його експонування та хіміко-фотографічної обробки.

Роздільна здатність об'єктива (Resolution) Властивість фотографічного об'єктива окремо передавати на оптичному зображенні дрібні деталі. Роздільна здатність вимірюється в лініях на мм.

Розсіювач (Diffuser, дифузор) Матеріал, що розсіює світло, і дозволяє пом'якшити тіні на зображенні.

Розсіяне освітлення, при якому на знімку не можна простежити напрямок падаючого світлового потоку, наприклад освітлення світлом неба в похмуру погоду, відображення світлом при великих поверхнях, що відбивають і т.д. При розсіяному висвітленні відсутні явно виражені тіні.

Роль-фільм (Roll-Film Плівка в рулоні, на яку можна робити знімки різних форматів. Наприклад, на плівку типу 120 можна робити знімки 6х4.5см, 6х6см, 6х7см і т.д.).

Ручний режим (Manual mode), M, дозволяє вручну встановлювати діафрагму та витримку, тобто керувати експозицією та глибиною різкості.

Сабатьє ефект - явище звернення первинного зображення (наприклад, негативного в позитивне), яке виникає у випадку, якщо експонований і частково проявлений, але не відфіксований фотоматеріал рівномірно висвітлити, а потім знову проявити. псевдосоляризація).

Саме така кількість відтінків можлива кожної точки, тобто. при роботі з кольором, кожен колір має 256 відтінків (від найсвітлішого до найтемнішого). Отже, кожен піксел матриці чутливий до трьох кольорів: червоного, зеленого та синього (з яких складається біле світло). У випадку, якщо кожен чутливий елемент пікселя має глибину 10 bit, датчик здатний розрізнити 1024 градації кожного кольору, і кажуть, що АЦП сканера має розрядність 10 bit на колірний канал.

Свили неоднорідність у масі скла у вигляді тонких ниток або стрічок, що мають показник заломлення, що відрізняється від показника заломлення основної маси скла.

Світло кольору суб'єктивна характеристика яскравості кольору, зазвичай використовується для зіставлення кольорів об'єктів, що не світяться.

Світло негативу темні (щільні) ділянки негативу, що відповідають яскравим ділянкам об'єкта зйомки.

Світловий коробок пристрій для отримання рівномірного розсіяного світла на освітленому об'єкті. Представляє собою ящик з п'ятьма напівпрозорими (матовими) стінками, через який спрямовується світловий потік. В результаті предмет зйомки рівномірно висвітлюється з усіх боків.

Світлодіод (LED (Light Emitting Diode) Напівпровідниковий прилад, що випромінює світло. Використовується для відображення тієї чи іншої інформації. На відміну від рідкокристалічного індикатора не вимагає підсвічування. Світлосила (Aperture Ratio , що дається оптичною системою: відношення освітленості зображення до яскравості предмета, що зображається. Світлосила пропорційна квадрату так званого відносного отвору оптичної системи (D/f)2, де D - діаметр вхідного вікна системи, f - фокусна відстань, коефіцієнту пропускання t. На оправі об'єктива фотоапарата вказуються числа, зворотні відносного отвору (наприклад, 1; 1,4; 2; 2,8; 4; 5,6 тощо); при переході від одного числа (наприклад, меншого) до іншого (великого) освітленість, а отже, і світлосила збільшуються у 2 рази.

Світлосинхронізатор (Slave) Електронний світлочутливий пристрій призначений для запуску додаткових спалахів без використання синхрокабелю.

Світлофільтр (Filter) Оптичний пристрій, який зазвичай виготовляється зі скла, желатини або пластику, для зміни спектрального складу випромінювання. Встановлюється на оптичному шляху об'єктива фотоапарата, або перед джерелом світла.

Світлочутлива матриця або сенсор - головна чат цифрової камери, що реєструє світло, що падає на неї. Матриця формує фотографічне зображення і передає його записуючий пристрій. Дозвіл матриці вказують у мегапікселях (Мп). Типи матриць: CCD, CMOS (КМОП) та Foveon, DX.

Світлочутливість фотоматеріалу його здатність певним чином реагувати на оптичне випромінювання; кількісна міра зазначеної здатності, визначається за заданих умов експонування та обробки, за оптичною щільністю фотографічного шару. Кількісно світлочутливість виражається числом (воно проставляється на упаковці), з урахуванням якого вибираються параметри експозиції.

Селеновий фотоелемент (Selenium Cell Світлочутливий елемент. Використовується в експонометрах

Силуетне зображення (фр. silhouette - контури) плоске однокольорове зображення на тлі іншого кольору. Отримують силуетне зображення під час зйомки неосвітленого об'єкта на освітленому тлі.

Сильфон (Bellows) Пристрій, що дозволяє змінювати відстань між об'єктивом і площиною плівки. Широко використовуються при макрозйомці, а також становлять основу камер.

Синхроконтакт контактний пристрій у механізмі фотографічного затвора, за допомогою якого іпмульсні джерела світла включаються узгоджено (синхронно) з роботою затвора. Синхроконтакт для одноразових ламп-спалахів прийнято позначати літерою "М", для решти імпульсних освітлювачів літерою "Х".

Синхронізація зі спалахом. (Flash Sync (Synchronization) Найкоротша витримка, при якій можлива синхронізація зі спалахом.

Слідкуючий автофокус (Continuous Service AF) У цьому режимі камера фокусується весь час, до того як зроблено знімок. Зазвичай використовується при зйомці рухомих об'єктів. Сучасні дзеркальні камери також враховують швидкість і напрямок руху об'єкта зйомки і роблять поправку у фокусуванні на час підняття дзеркала. режим також називають «предиктивним автофокусом» (Predictive AF)

Соляризація (Solarization) Явлення зменшення загальної оптичної щільності негативу при дуже інтенсивному освітленні В результаті цього явища відбувається часткове звернення фотографічного зображення (перетворення негативного зображення на позитивне). Іноді це явище помилково приписують ефект Сабатье

Софтбокс (Softbox) конструкція у вигляді короба з однією світлопропускаючою стороною, що служить для отримання рівномірного та м'якого (soft) розсіяного освітлення. Як джерело світла застосовується спалах, іноді галогенні лампи малої потужності.

Спрямоване світло метод освітлення, коли на знімку легко простежити напрямок світлового потоку, що освітлює об'єкт, за становищем власних і падаючих тіней. Спрямоване освітлення сприяє виявленню об'єму та форми об'єкта зйомки.

Стабілізатор (Stabilisation) При зйомці з довгими витримками виникає небезпека змащування зображення в тому випадку, якщо фотокамера не закріплена на жорсткій підставі. Оптична стабілізація (IS – у Canon, VR – у Nikon, O.I.S. – у Panasonic, OS у Sigma) у якій нерухомість проектованого зображення на світлочутливий матеріал (елемент) фотокамери забезпечується рухомим елементом оптичної системи. Електронна стабілізація, можлива лише з фото- відео камерами, що мають сенсор зображення. При зрушенні фото (відео)камери електронна система зсуває поле зчитування з сенсора. У цьому режимі можливе використання частини корисної площі сенсора. Anti Shake – запатентована фірмою Konica Minolta система стабілізації, в якій рухомий світлочутливий сенсор відстежує переміщення зображення, що проектується на матрицю. У всіх системах руху (тряски, переміщення) фіксується спеціальним датчиком

Старіння фотоматеріалу зміна властивостей світлочутливих матеріалів при їх зберіганні, що виражається в зменшенні світлових і контрастності, зростанні фотографічної вуалі, збільшенні крихкості.

Стерео (Stereo від грец. stereos - твердий, об'ємний, тілесний, просторовий. Стереофотографія дозволяє створити ілюзію глибини простору, оскільки для лівого та правого ока показуються окремі фотографії, зняті з різних точок в одному напрямку.

Стробизм - це фотографічна техніка з використанням компактних зовнішніх фотоспалахів (найчастіше портативних камер), популярна як у любителів фотографії, так і у професіоналів. Дозволяє отримувати високу, майже студійну якість знімків поза студіями — в офісах, квартирах, на вулицях, на природі. Як правило, набір фотографа-стробіста включає портативні спалахи, стійки з адаптерами, засоби синхронізації та модифікатори світла (парасольки та міні-софтбокси).

Субтрактивне утворення кольору отримання спектрально більш простого кольору з білого світла або пофарбованого світлового потоку, шляхом поглинання (віднімання, субтракції) частини променів при пропущенні вихідного світла через поглинаючу середу (світлофільтр).

Сутінковий зір особливості зорового сприйняття в умовах недостатнього освітлення, при яких оранжево-червоні кольори сприймаються темнішими, а синьо-зелені здаються відносно світлішими. Особливості сутінкового зору щодо сприйняття кольорів названі явищем Пуркіньє.

Сферична аберація (Spherical Aberration) Один з видів аберацій оптичної системи. В результаті сферичної аберації зображення монохроматичного точкового джерела світла, що знаходиться на оптичній осі лінзи, є розмитою плямою).

Телезум (Telezoom lens) Об'єктив зі змінною фокусною відстанню, діапазон зміни якого знаходиться в області вище 85 мм).

Телеконвертер (теленегативна приставка) (Teleconverter) Пристрій, що поміщається між об'єктивом і корпусом фотоапарата і дозволяє збільшити фокусну відстань об'єктива (за рахунок зменшення світлосили)

Телеоб'єктив (Telephoto Lens) Об'єктив, в якому позитивна лінза розташована перед негативною таким чином, що задня головна оптична площина розташовується перед системою лінз Дозволяє знімати видалені предмети з більшим, ніж у звичайних об'єктивів збільшенням. В побуті часто використовують замість поняття «довгофокусний об'єктив» , Що означає «об'єктив з фокусною відстанню великою діагоналі кадру»

Тіні негативу світлі, прозорі ділянки негативу відповідні темним ділянкам об'єкта зйомки. Найпрозоріші ділянки називають глибокими тінями.

Тон колірної характеристики зорового відчуття щодо наявності колірного відтінку, прийнято розрізняти ахроматичні (не кольорові) тони – білий, сірий, чорний – та хроматичні (кольорові) тони.

Точковий експонометр (Spot Meter) Зовнішній експонометр, який дозволяє проводити замір по невеликій ділянці сюжету. Кут поля зору точкового експонометра становить від 1 до 8 градусів.

Трансфокатор див. Зум-об'єктив

Удосконалена Фото Система (APS Advanced Photo System) Стандарт на плівку та фотообладнання, що використовує 24мм плівку з магнітною смугою для запису інформації про знімок (параметри експозиції, дата і т.д.)) Однією з основних особливостей цього стандарту є те, що плівка завжди залишається в касеті Після обробки в мінілабі користувач отримує відбиток Index Print - мініатюрний відбиток усіх кадрів плівки на одному знімку.

Ультрафіолетовий фільтр (UV Filter) Фільтр, що поглинає ультрафіолетове випромінювання. Ультрафіолет може викликати появу «димки» на знімках. Цей фільтр особливо корисний при зйомці в горах, на морі тощо. Також часто використовується як захисний (нейтральний).

Універсальна програма (Program mode), P програма експонування, яка автоматично встановлює оптимальне значення діафрагми та витримки (експозиційну пару). У просунутих камерах є можливість "програмного зсуву", тобто зміни експозиційної пари.

Фактура характер поверхні, властивий цьому матеріалу або пов'язаний з його обробкою, наприклад фактура каменю, дерева, шкіри, шовку, сукна і т.д.

Фікс - фокал (Fixed-Focus lens об'єктив із постійною фокусною відстанню. Змінний об'єктив дзеркалки).

Флешметр прилад для вимірювання експозиції при використанні як освітлювальні прилади лапм-спалахів.

Флінт – загальна назва сортів оптичного скла, що характеризуються великою дисперсією світла. Як і крони, флінти діляться на легкі, звичайні, баритові, важкі і дуже важкі.

Флюорит (Плавиковий шпат) (Fluorite Мінерал, що має низький коефіцієнт заломлення, малу та аномальну часткову дисперсію. Використовується для виготовлення лінз в об'єктивах та зменшення хроматичних аберацій.

Фокальна площина об'єктива (Focal Plane) Площина, перпендикулярна головній оптичній осі і проходить через фокус.

Фокальний затвор (Focal Plane Shutter) Затвор, у якого шторки розташовані поблизу фокальної площини об'єктива.

Фокус (Focal Point) Точка, на оптичній осі об'єктива, в якій сходяться всі промені після виходу з оптичної системи, за умови, що на оптичну систему падає паралельний пучок променів (від нескінченно віддаленого джерела світла).

Фокусна відстань (Focal Length відстань між плівкою та оптичним центром об'єктива, сфокусованого на нескінченність. За співвідношенням фокусної відстані та діагоналі кадру об'єктиви поділяються на нормальні, короткофокусні, довгофокусні, а також на об'єктиви зі змінною фокусною відстанню.

Фокусувальний екран (Focusing Screen) Матоване скло, на яке об'єктив камери проектує зображення. Служить для фокусування та кадрування зображення.

Фокусувальні точки (Focusing points точки, по яких відбувається фокусування зображення. Оснащуються сенсорами, чутливими до вертикальних, горизонтальних або діагональних ліній. Ф.т. використовуються в покадровому та стежить автофокусування.

Фотографічний трос (спусковий трос), тонкий сталевий трос у гнучкій металевій оболонці, на одному кінці якого є натискна кнопка, а на іншому — стрижень-штовхач для спуску затвора фотоапарата. Тросик застосовується в тих випадках, коли спуск затвора від руки може порушити нерухомість камери в момент зйомки.

Фотолабораторія (Darkroom "чорна кімната"). Порівняй із LightRoom ("світла кімната") – чудова програма Adobe для пакетної цифрової обробки та корекції пакета фотографій.

Фотолампа (перекальна лампа), назва лампи розжарювання, що працює у форсованому за напругою режимі і тому має високу світлову віддачу. Випускаються потужністю 300 і 500 Вт, мають матовану колбу, використовуються в освітлювальних приладах. Колірна температура 3300-3400 До.

Фронт/бек фокус (Front focus (FF), Back focus (BF)) - помилки системи автофокусування фотокамери, що виникають через безліч причин: При FF площина різкості виявляється ближче, а при BF далі предмета (або площини), за яким здійснювався автофокус. FF і BF здебільшого обумовлено невисокими вимогами точності до системи автофокусу окремих моделей фотокамер.

Хоча програмне забезпечення, що постачається в комплекті зі сканером, зазвичай створює файл з 30-розрядним кольором (по 10 розрядів для червоного, зеленого і синього каналів), внутрішнє аналого-цифрове перетворення може задавати значення кольорів 40 і навіть більшим числом розрядів. Така реалізація прийнята тому, що 1 млрд. кольорів, доступних при 30 розрядах (біт) на піксел, можуть розподілятися у зображенні нерівномірно: особливо часто губляться відтінки в тінях і на найсвітліших ділянках. Не можна забувати, що світлочутливі елементи та ланцюги аналого-цифрового перетворення вносять певний шум. Тому, знімаючи з оригіналу інформацію з глибиною кольору більше 30 розрядів для кожного піксела, сканер відкидає інформацію, яка, швидше за все, містить шум, і при цьому в його розпорядженні залишиться достатньо інформації для обробки та отримання на виході зображення з глибиною кольору 30 розрядів.

Хромакей фон (Chroma Key Backgrounds, хромакейний фон – розг.) – зелений або синій фон, який застосовують при фото- або відеозйомці в студії з метою подальшого відсування об'єкта зйомки та заміни фону. Зелений і синій кольори обумовлені тим, що їх легко виділити під час зйомки портрета, оскільки ці кольори не присутні на тілі людини. Якщо предмет одягу має зелений колір, то для зручності подальшої обробки знімають на синьому і навпаки. Хромакейні фони бувають як паперові, так і тканинні.

Хроматичні аберації (Chromatic Aberration) Один з видів аберацій в оптиці. Хроматична аберація обумовлена ​​відмінностями у коефіцієнтах заломлення для хвиль різної довжини. В результаті зображення виходить менш чітким (падає роздільна здатність) і контрастним. Хроматична аберація найбільш сильно проявляється в телеоб'єктивах. усунена хроматична аберація, називаються апохромати та ахромати.

Хроматичні кольори всі кольори, крім білого, чорного та сірого. Розрізняються за всіма параметрами кольору: колірним тоном, насиченістю та світлом.

Центральний (пелюстковий) затвор (Leaf Shutter) Затвор, що встановлюється всередині об'єктива або поруч з ним і є набором металевих пелюсток, що розкриваються від центру світлового отвору до його країв.

Центрівка об'єктива - суміщення оптичних осей всіх лінз, що входять в об'єктив, в процесі збирання об'єктива. Часте загвинчування та загвинчування компонентів об'єктива може призвести до порушення центрування.

Циклорама – (студійне обладнання) спеціальний фон, у якого відсутній різкий перехід горизонтальної площини у вертикальну, через що спостерігачеві здається що фон «нескінченний». Широко застосовується у віртуальних телестудіях, т.к. створює плавне заднє тло, на якому легко ізолюються моделі та об'єкти. У фотостудії через свої величезні розміри дає моделі та фотографу майже необмежену свободу руху.

Час відбитків (TFP, Time for Print) - це термін, який використовується в багатьох спільнотах в Інтернеті з описом угоди між моделлю і фотографом. Дуже часто скорочено TFP. Замість того, щоб платити один одному за послуги, фотограф згоден надати моделі певну кількість відбитків найкращих фотографій із сесії та обмежену ліцензію на використання цих знімків в обмін на підписання релізу моделі. Варіантом цієї угоди є Час за CD (TFCD), тобто підбір зображень надається на CD замість відбитків. Не існує "стандартних" умов для TFP/TFCD зйомки. У кожного фотографа та моделі можуть бути свої переваги щодо того, як організовувати та здійснювати зйомку.
Час перезаряджання (Recycling time) Час, необхідний спалаху або генератору (для студійних спалахів), для підготовки до наступного імпульсу.

Шенвеленка або Ворушка небажані струси камери, що знижують різкість знімка. Ризик струсу підвищується зі збільшенням витримки. Для усунення "ворушки" камеру закріплюють на штативі, для спуску затвора використовують дистанційний пульт, спусковий трос або автоспуск.

Штатив (Tripod) Пристрій, що фіксує положення камери під час зйомки).

Штативна головка додатковий пристрій до штативу, що дозволяє надавати апарату сильний нахил або поворот.

Шум (Цифровий шум) (Noise) Нерівномірна (нелінійна) структура зображення, що складається з дрібних елементів, що відрізняються яскравістю або кольором. Цифровий шум спочатку виникає при зчитуванні даних із сенсора фотокамери через нерівномірний заряд світлочутливих елементів. На появу цифрового шуму безпосередньо впливають такі фактори, як характеристики сенсора, температура сенсора, час експонування, і опосередковано - алгоритм обробки зображення, одержуваного з сенсора. Шум може бути як яскравим (Luminance noise), так і хроматичним (Cromatic noise). Зазвичай фотографії із надлишковим шумом виглядають неприродно, є низькоякісними. Часто Цифровий шум плутають із зерном. Поняття Зерно застосовується лише до фотоплівки.

Юстування (нім. justieren -вивіряти, регулювати, лат. justus - правильний) процес встановлення вузлів та деталей оптичних приладів у таке положення, при якому забезпечується їх оптимальна взаємодія та досягнення заданих експлуатаційних характеристик.

Яскравість відношення сили світла джерела в даному напрямку до площі поверхні, що світиться, видимої в тому ж напрямку.

Яскравість кольору, щільність світлового потоку, відображеного пофарбованим предметом у напрямку спостерігача.

EXIF ​​(Exchangeable Image File) - стандарт, що визначає додавання до зображень інформацію, коментує властивості, спосіб отримання зображення та іншу додаткову інформацію. Наприклад, цифрові фотокамери записують у файл зображення в стандарті EXIF ​​інформацію про витримку, діафрагму, час зйомки, налаштування кольорів. балансу, чутливості, знімального режиму тощо. EXIF використовують деякі пристрої для оптимізації виводу зображення (друку або перегляду). Багато програм перегляду зображень мають функцію перегляду інформації EXIF

 

 

Інформація взята з сайту: https://photoschool.kiev.ua/fotoklub/blog/1362-photodictionary

 

Немає коментарів:

Дописати коментар